RECORTES DE PRENSA 2018

Revista Melómano nº 245

MÉS ENLLÀ DE SANT JOAN. LUCIA CASTELLÓ, SOPRANO

¡

Una circumstància inesperada em donà l’oportunitat de poder conéixer personalment a esta gandiana de pro -saforenca més bé-, cantant lírica a nivell internacional, que s’ha obert camí en el complicat món de la música clàssica des de la seua residència a Viena, on viu des de fa més de 15 anys. Va ser amb motiu de l’estrena mundial a València de la cantata “Paisatge matinal”, peça comporta per Antón Garcia Abril –allí present- amb textos en valencià de Carles Salvador, per a commemorar el 250 anys de l’academia de Belles Arts de Sant Carles. Una afonía imprevista de la cantant ens va fer pensar las organitzadors en modificar i fins i tot anul•lar l’acte.

Amb una professionalitat exemplar i una voluntat de ferro, Lucía Castelló va pujar a l’escenari tot sabent les seues limitacions, i va poder fer la cantata, que va ser rebuda amb forts aplaudiments pel públic, l’autor i pels propis companys d’escenari: el pianista Alejandro Zabala i el Quarteto Bretón. Malauradament la cantant ja no va poder seguir amb el programa previst, les ”Cançons d’absència”, obra de Vicent Torres, un altre poeta valencià també present, però l’única peça que va poder interpretar va deixar els assistents fortament impressionats. En acabar el concert vam parlar amb ella de Gandia i dels nostres indrets comuns.

Lucia Castelló va nàixer a Gandia i pertany a una ampla família de músics. Sa mare, Asunción Cartagena, pianista i professora de molts gandians, els seus quatre germans i molts cosins han estat tocats per l’art en general i per la música en particular, imbuïts per l’àvia Mª Joaquina, fundadora de la saga. Té també la nostra artista una relació especial amb Xeraco, on son pare va ser interventor de l’Ajuntament. Estudià piano i cant a Gandia, amb Salvador Carbó, José María Pérez Busquier i Ana Luisa Chova. Una vegada finalitzats els estudis musicals al Conservatori de València es traslladà a Viena on va ser alumna de la soprano americana Carol Byers i on començà la seua activitat professional. Encara hui continua vivint a la capital austríaca, casada i amb un fill, però torna a Gandia sovint i estiueja a la platja de Daimús.

La seua veu, segons els crítics, es d’una gran bellesa, neta i potent. Veu lírica, redona, amb ample registre, s’acobla a les intencions del compositor i procura ser fidel a la partitura, cosa que li ha fet ser intèrpret preferida d’autors com l’esmentat Garcia Abril. Amb ell va enregistrar La Luz de tu interior (2015), un CD de 28 cançons del qual es va fer un vídeo promocional justament a Gandia, a la Casa de la Marquesa, el mes de maig de 2017.

Quasi sempre acompanyada per Alejandro Zabala al piano i centrada majoritàriament en música espanyola, Castelló té un repertori que abasta a Guridi, Falla, Turina, Palacios, Rodrigo, Martín i Soler, Monsalvatge o Matilde Salvador. Ha intervingut com a soprano lírica en personatges d’òperes tan coneguts com la Cleopatra de “Julio César” de G.F. Händel, la comtessa de “Les noces de Figaro” de Mozart, Nerone de “La coronació de Popea” de Monteverdi, i un bon grapat d’operetes i leds més.

És, però, el repertori de cançons de poetes de renom, musicats per compositors actuals, el que li ha proporcionat un reconeixement en el món de la lírica i, en conseqüència, a muntar a Viena la direcció artística d’una empresa de música clàssica espanyola (clasicaEs).
Lucía Castelló, a pesar de viure i treballar lluny d’ací, no s’ha desvinculat mai de la seua llengua i cultura, com ho demostren el repertori valencià de poemes i cantates i també la relació habitual i sincerament afectiva amb la seua terra d’origen. De les seues visites professionals aquests darrers anys hi ha testimonis a la premsa, ràdio i televisió locals. És una dels les persones il•lustres que encaixa perfectament en esta sèrie titulada “Més enllà de Sant Joan” protagonitzada per gandians i gandianes que han eixit del nostre cercle i que son un bon eixemple de força i vàlua personal.

Alberto Peñín,
conseller del CEIC Alfons el Vell

Antón García Abril celebra sus 85 años con nuevo disco y concierto en Madrid

La Vanguardia, 19 de mayo 2018

Madrid (EFE).- La soprano Lucía Castelló, el Cuarteto Bretón y el pianista Alejandro Zabala presentarán hoy, con un concierto en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, el último disco del compositor español Antón García Abril, que cumple este sábado 85 años.

El compositor turolense posee una amplia carrera en el mundo de la música. En 2014 recibió la Medalla de Oro de la Academia de las Artes y Ciencias Cinematográficas y además cuenta con el Premio Nacional de Música y el Premio Iberoamericano de la música ‘Tomás Luis de Victoria’, siendo uno de los compositores españoles más interpretados y queridos por grandes intérpretes nacionales como Teresa Berganza, Monserrat Caballé o Plácido Domingo

Antón García Abril celebra sus 85 años con nuevo disco y concierto en Madrid

La Cope, 18 de mayo 2018

La soprano Lucía Castelló, el Cuarteto Bretón y el pianista Alejandro Zabala presentarán este sábado con un concierto, en la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, el último disco del compositor español Antón García Abril, que cumple mañana 85 años.

El musicólogo Jose Luis García del Busto será el encargado de presentar el concierto, que contará con un repertorio formado por “Los dos amores”, perteneciente a “Canciones del Jardín Secreto”, “No por amor, no por tristeza”, del “Tríptico sobre poemas de Antonio Gala”, “Rubaiyyat” y “A lo lejos susurraban las olas”, que pertenece a “Canciones de noche y estrellas”.

“Obras para canto y cuarteto de cuerda”, producido por el sello austríaco ClasicaES, dedicado a la promoción de la música española, nace de las revisiones de toda su obra para canto y cuarteto de cuerda, que incluye además nuevas versiones de “Rubaiyyat”, en la que modifica la línea de canto y “Tríptico sobre poemas de Antonio Gala, donde suprime los instrumentos de viento.

El compositor turolense posee una amplia carrera en el mundo de la música, que incluye composiciones de óperas como “Divinas Palabras”, obras para orquesta sinfónica (“Celebidachiana, “El mar de las calmas”), conciertos para violín, flauta y piano, ballets (“Don Juan”, “Fuenteovejuna”) música de cámara, obra didáctica y ha escrito además música para teatro, cine y televisión.

En 2014 el compositor recibió la Medalla de Oro de la Academia de las Artes y Ciencias Cinematográficas y además cuenta con el Premio nacional de Música y el Premio Iberoamericano de la música “Tomás Luis de Victoria”, siendo uno de los compositores españoles más interpretados y queridos por grandes intérpretes nacionales como Teresa Berganza, Monserrat Caballé o Plácido Domingo.

Estrenan en Viena un nuevo ciclo de canciones de Antón García Abril

El Diario.es edición Marzo 2018

En la Konzerthaus de Viena, una de las salas de concierto más importantes de la capital austríaca, se estrena mañana, sábado, “Cançons d’absència” (Canciones de ausencia), un nuevo ciclo de canciones del compositor Antón García Abril.

La soprano española Lucía Castelló interpretará las canciones del compositor turolense, acompañada por el pianista Alejandro Zabala.

Se trata de cinco canciones que García Abril (Teruel, 1933) terminó en julio del año pasado, inspirado en las palabras del poeta valenciano Vicent Torres.

Alejandro Zabala y yo nos sentimos felices de poder estrenar estas canciones en Viena“, destaca Castelló en un comunicado emitido hoy en Viena.

García Abril ha acompañado con música las palabras de tan bellos poemas, con una precisión asombrosa. Es un viaje a lo sublime“, agregó la soprano valenciana, afincada en Viena desde hace años.

El nuevo ciclo de canciones tendrá su estreno español en Valencia, en presencia del compositor y del poeta, el próximo 26 de junio en la Academia de Bellas Artes de San Carlos.

Estrenan en Viena canciones de García Abril inspiradas en Vicent Torres

La Vanguardia – Comunidad Valenciana edición Marzo 2018

Viena, 9 mar (EFE).- En la Konzerthaus de Viena, una de las salas de concierto más importantes de la capital austríaca, se estrena este sábado “Cançons d’absència” (Canciones de ausencia), un nuevo ciclo de canciones del compositor Antón García Abril inspiradas en las palabras del poeta valenciano Vicent Torres.

La soprano valenciana Lucía Castelló interpretará las canciones del compositor turolense, acompañada por el pianista Alejandro Zabala.

Se trata de cinco canciones que García Abril (Teruel, 1933) terminó en julio del año pasado.

El nuevo ciclo de canciones tendrá su estreno español en València, en presencia del compositor y del poeta, el próximo 26 de junio en la Academia de Bellas Artes de San Carlos. EFE

Entrevista a Lucía Castelló

Revista Melómano edición Enero 2018 (nº 237)